UD1. Dinamització del treball en grup. (33 h)
Resultats d'Aprenentatge
1. Dinamitza el treball en grup, aplicant les tècniques adequades i justificant la seva selecció en funció de les característiques, situació i objectius del grup.
Objectius didàctics
- Descriure els elements fonamentals d’un grup, la seva estructura i dinàmica així com els factors que poden modificar-les.
- Analitzar i seleccionar les diferents tècniques de dinamització i funcionament de grups.
- Explicar els avantatges del treball en equip amb relació al treball individual.
- Diferenciar els diversos rols que puguin donar-se en un grup i les relacions entre ells.
- Identificar les principals barreres de comunicació grupal.
- Plantejar diferents estratègies d’actuació per a aprofitar la funció de lideratge i els rols en l’estructura i funcionament del grup.
- Definir el repartiment de tasques com a procediment per al treball grupal.
- Valorar la importància d’una actitud tolerant i d’empatia per aconseguir la confiança del grup.
- Aconseguir un ambient de treball relaxat i cooperatiu.
- Respectar les opinions diferents a la pròpia i als acords de grup.
- Conduir un grup de participants en activitats de lleure o socioeducatives segons els objectius que cal assolir i de l'aplicació de les tècniques de dinamització i funcionament de grups.
- Aplicar dinàmiques de grups com a estratègia de treball.
1. Psicologia de grup: individu i grup. Grup de pertinença i grup de referència.
- El grup. Tipus i característiques. Desenvolupament grupal.
- Anàlisi de l’estructura i processos de grups.
- Tècniques per a l’anàlisi dels grups.
- Valoració de la importància de la comunicació en el desenvolupament del grup.
- La comunicació en els grups. Estils de comunicació. Comunicació verbal i gestual. Altres llenguatges: icònic, audiviosual, les TICS. Obstacles i barreres. Cooperació i competència en els grups.
2. Dinàmiques de grup.
- Dinàmiques de grup. Fonaments psicològics aplicats a les dinàmiques de grup.
- L’equip de treball. Estratègies de treball cooperatiu. Organització i el repartiment de tasques.
- El treball individual i el treball en grup.
- La confiança en el grup.
- Motivació de la dinàmica grupal.
- Factors que afavoreixen la motivació.
- Teories de la motivació.
- Presa de consciència sobre la importància de respectar les opinions no coincidents amb la pròpia.
Seqüència d'activitats d'ensenyament i aprenentatge (PENDENT)
UD2. Intervenció educativa en l'àmbit de la direcció i conducció grupal. (33)
Resultats d'Aprenentatge
2. Implementa estratègies de gestió de conflictes i de resolució de problemes seleccionant-les en funció de les característiques del context i analitzant els diferents models.
3. Avalua els processos de grup i la pròpia competència social per al desenvolupament de les seves funcions professionals, identificant els aspectes susceptibles de la millora.
Objectius didàctics
- Resoldre problemes i conflictes aplicant els procediments adequats a cada cas.
- Respectar les opinions de la resta respecte a les possibles vies de solució de problemes i conflictes.
- Aplicar correctament tècniques de mediació i negociació.
- Tenir en compte a les persones (usuaris), sigui quina sigui la seva edat o condició física i mental, en el procés de presa de decisions.
- Planificar la tasca de la presa de decisions i l’autoavaluació del procés.
- Valorar la importància de l’intercanvi comunicatiu en la presa de decisions.
- Seleccionar els indicadors d’avaluació.
- Aplicar tècniques d’investigació social i sociomètriques.
- Autoavaluar la situació personal i social de partida del professional.
- Dissenyar instruments de recollida d’informació.
- Registrar les dades en suports establerts.
- Interpretar les dades recollides.
- Identificar les situacions que necessiten millorar.
- Marcar les pautes a seguir en la millora.
- Realitzar una autoavaluació final del seu propi procés de treball.
1. Els grups.
- Característiques dels grups formals i informals.
- Funcionament dels grups.
- Rols dels components.
- Dinamització i direcció de grups
- Lideratge: conceptes, teories de lideratge i estils de direcció
- La cooperació i la confiança en el grup.
- Estimulació de la creativitat.
- Mètodes i procediments.
- La reunió com a treball en grup.
- Tipus de reunions i funcions.
- Etapes en el desenvolupament d’una reunió.
- Tècniques de moderació de reunions.
- Identificació de la tipologia de participants en una reunió.
- Anàlisi de factors que afecten al comportament d’un grup: boicotejadors, col·laboradors.
- El procés de presa de decisions.
- Tipus.
- Factors que influeixen en la decisió.
- Consultes prèvies.
- Gestió de conflictes grupals. Negociació i mediació.
- Aplicació de les estratègies de resolució de conflictes grupals.
- Valoració del paper del respecte i la tolerància en la resolució de problemes i conflictes.
3. Avaluació de la competència social i els processos de grup.
- Recollida de dades. Tècniques.
- Avaluació de la competència social.
- Avaluació de l’estructura i processos grupals
- Aplicació de les tècniques d’investigació social al treball amb grups.
- Anàlisi d’estratègies i instruments per al estudi de grups.
- Sociometria bàsica.
- Valoració de l’autoavaluació com a estratègia pera a la millora de la competència social.
Seqüència d'activitats d'ensenyament i aprenentatge (PENDENT)
No hay comentarios:
Publicar un comentario